en català

CONTINGUT
Aquest mall de cartes conté 52 naips agrupats en quatre pals (llunes, cors, cases i estels) que apareixen numerats del zero al dotze (A, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0, X, Y, Z). Hi ha dos pals de llum (el dia) i dos d'ombra (la nit). El pal i el valor de cada carta s'indiquen en dues cantonades (índexs) i al centre hi ha la silueta (imatge o dibuix principal) on ve representat algun element de la vida quotidiana fàcilment identificable. A més a més hi ha dos comodins (la gota cosmològica és l'origen del trèvol de quatre fulles que s'hi manifesta).

USUARIS
Per a nens, nenes, homes, dones, avis i àvies (val a dir per a humans de totes les edats i condicions). Aquesta baralla es pot fer servir de moltes maneres. Els vidents per ajudar-se en les seves lectures, interpretant per si mateixos el significat de les siluetes. Els il·lusionistes trobaran en aquestes cartes una manera divertida de crear efectes. L'escriptor pot fer-les servir com a complement a la seva creativitat i com a font d'inspiració (creant una narració completa seguint el fil de les cartes que surten després de barallar, fent servir com a punt de partida tres imatges seleccionades a l'atzar, etc.). Els mestres i monitors poden proposar exercicis i jocs d'entreteniment, creixement i gresca per als alumnes. El filòsof podrà reflexionar i debatre qüestions cosmològiques. I els jugadors es divertiran amb un munt de jocs (de narració, enginy, teatre, de taula, imaginació, etc.)

DISSENY
Les imatges principals estan dissenyades perquè es reconeguin el millor possible des de la distància, quan siguin utilitzades davant el públic. Tot i això, vistes de prop permeten distingir com cadascuna d'elles tenen a la imatge principal el símbol del seu pal repetit tantes vegades com indica el nombre de la carta. De vegades és fàcil distingir-ho i d'altres convé buscar una mica més i deixar-se portar per la imaginació. Algunes estan acolorides i d'altres no. ¿Veus els dos cors a l'helicòpter? Les cartes X,Y,Z poden tenir el símbol del seu pal repetit a la imatge principal un nombre indeterminat de vegades (doncs aquestes lletres en matemàtiques es fan servir com a incògnites). Has trobat tots els estels que n'hi ha al drac?

SIMBOLISME
La lluna representa allò espiritual (mística), el cor allò emocional (amor), la casa allò material (cos) i l'estel allò social (imatge). Cada pal es correspon amb un del quatre elements naturals segons la visió aristotèlica (aigua, aire, terra i foc). El cinquè element vindria a ser la unió alquímica dels quatre anteriors i quedaria representat pels dos comodins, que representen la unió del Pare Cel amb la Mare Terra: La pluja cau del cel cap a la terra i les plantes creixen de la terra cap al cel

LLEGENDA
El mag Lunio, savi alquimista ovolacti, hi ha ajuntat diferents teories de l'univers. La Terra i l'ésser humà. Té diversos quaderns on anota profundes reflexions i també la localització de moltes constel·lacions d'estels que el cel nocturn dibuixa. El seu amic, el professor Lumio, li va ensenyar un dia uns cartonets que guardava com a record de les seves expedicions, on estaven dibuixades les ombres, projectades pel sol, de diversos artefactes i éssers de la natura. Lunio va organitzar els dibuixos del professor conforme a la seva manera d'entendre el món i així va sorgir la Baralla alquímica de llums i ombres, creada per recontar als seus amics les coses màgiques que passen.

ESTRUCTURA CONVENCIONAL
La Terra, amb la seva rotació, marca cicles de dies i de nits (cartes de dos tipus: blanques i negres). Un any solar (translació terrestre) correspon a 52 setmanes (cartes), 13 llunes (nombres i lletres) i quatre estacions (pals).
Números n'hi ha del zero al nou perquè això correspon als deu dígits aràbics. Les figures de les baralles convencionals equivalen aquí a les lletres X,Y,Z. Els asos equivalen, com sempre, a la lletra A. Els quatre pals tenen en cada nombre o lletra siluetes d'un mateix tema:
Asos.- El cor transporta l'oxigen a totes les cèl·lules del cos. La nostra casa és la Terra. Els estels són de foc. La lluna actua envers l'aigua.
Dosos.-Transports. Tresos.- Edats dels éssers vius. Quatres.- Vestits. Cincs.- Energies. Sisos.- Objectes perillosos. Sets.-Estats de la matèria. Vuits.- Objectes de conquista amorosa. Nous.- Estacions de l'any. Zeros.- Personatges mítics.
X.- animals senzills. Y.- Animals complexos. Z.- Humans.
La Baralla anglesa o la francesa tenen tretze cartes a cada pal, mentre que l'espanyola només en té dotze (o deu, quan no conté vuits i nous). A la baralla espanyola la figura de la sota equival al número deu, mentre que a la francesa el deu no és una figura, sinó que venen després: J, Q, K. La baralla dels arcans menors del Tarot Rider, White (1910) és com l'espanyola completa però té figures humanes a totes les cartes (a excepció del asos) i consta a més a més del número deu i de la figura de la Reina (14 cartes per cada pal). Si fas servir la Baralla Lunio deixant de banda les quatre cartes de valor zero, tindràs una baralla equivalent a l'espanyola de 48 cartes. Si prens les cartes del número zero com si fossin deus, tindràs una baralla equivalent a la francesa (la que es fa servir per jugar al pòquer). Si fas servir els dos comodins més una carta blanca i una altra de negre, tindràs 56 cartes, com en la dels arcans menors (la gota d'aigua aniria amb les blaves, la blanca amb les vermelles, el trèvol de la sort amb les cases, i la carta negra amb els estels)

IL·LUSIONISME
El mag com artista no es limita en deixar al públic sense saber com ho ha fet, sinó que vol emocionar amb les seves presentacions, sense quedar-se nomé en els moviments que realitza amb les cartes. Aquesta baralla ajuda a transformar el parany en emoció, a enriquir el discurs i a facilitar la unió entre història i efecte. Amb ella, el cartó passa a ser el que representa a les seves imatges. Serveix com a màgia discursiva, amb objectes, infantil, amb humor, mentalisme, etc. Pots adquirir llibres en tendes especialitzades per aprendre il·lusionisme amb aquestes cartes.

JOCS DE SOCIETAT

La gran història
Reparteix tres cartes a cada jugador. D'una en una mostreu cada carta a sobre de la taula per recontar una història entre tota (quan poses una carta prens una altra del mall. L'objectiu és divertir-se. S'exercita la creativitat i l'humor

Teatre
Algú escull una carta i representa amb mímica els seus sons. Qui ho encerta es queda amb la carta i escull una altra per representar ell mateix. Guanya qui acumula més cartes. S'exercita l'expressió corporal i sonora

Solitari
Es divideix el mall de cartes en tres piles. La primera serà el personatge (subjecte), la segona serà l'acció (verb) i la tercera serà un lloc o complement (predicat). Volteja a sobre de la taula la primera
carta de cada pila i fes una frase amb elles. Fes el mateix amb les següents. S'exercita el domini de l'idioma i l'enginy

Memòria històrica
Cada jugador treu una carta (del mall, en ordre, després de barallar) i diu quelcom relacionat amb la imatge, al fil d'una història, però abans ha de repetir tot el que van dir els seus companys sobre la història des del seu començament. Quan algú no sap que afegir o no recorda quelcom, se'n porta totes les cartes des del començament del relat i es comença un altre seguint el mateix procediment.

Culpa i excusa
Un jugador pren tres cartes i el que té a la seva esquerra en pren dues. El primer s'inspira en les seves cartes per culpar a un altre de quelcom que l'ha fet (imaginàriament) i a continuació l'acusat es justifica inspirat perr les seves dues cartes. Es pot posar una veu diferent, canviar la forma de parlar i assumir personatges. Després l'acusat serà qui acusi el de la seva esquerra i així successivament, mentre els altres es riuen amb ells. Si algú no és capaç d'acusar o excusar-se, haurà d'escollir petó, veritat o acció i fer el que li diguin.

ORACLE
Algú pregunta alguna cosa que el preocupi (i que la resposta sigui sí o no) i escull un naip (sense veure el contingut) després de barallar pensant a la pregunta. A la vista del contingut del naip es farà la interpretació segons la resposta que l'esperit del món hagi donat mitjançant les cartes. El consultant i l'intèrpret poden o no ser la mateixa persona. Si no saps com interpretar pots fer servir la següent guia. No prenguis les respostes massa seriosament docs aixó no és una ciència exacta sinó una manera d'apropar-se a la determinació personal mitjançant la reflexió inspirada.

Lluna: auguri d'un viatge per aigua.
Vaixell: comunicació amb persones diferents.
Xumet: signe d'immaduresa.
Paraigües: necessitat d'assumir compromisos.
Telescopi: considerar també els detalls.
Àncora: quelcom està coartant la llibertat.
Ampolla: necessitat d'expressar sentiments reprimits.
Ploma: deixar-se portar per l'ambició intel·lectual.
Núvol: sembla més difícil del que és.
Mag: estàs al límit de les possibilitats racionals.
Peix: atenció a emocions ocultes o vivències passades.
Polp: perill de ser temptat cap a l'abisme.
Noi: personalitat racional, competitiva i agressiva.

Cor: motivacions íntimes.
Helicòpter: dinamisme, optimisme, impulsivitat.
Trompeta: desig de fama i gloria.
Ventall: desig d'iniciar noves activitats.
Llavis: afecció a algú (que ho sap o no).
Fletxa: precisió d'objectius per aconseguir propòsits.
Globus: deixes escapar bones idees.
Regal: et tenen en consideració.
Flor: bellesa fugaç o relació corresposta.
Bruixa: poders curatius.
Papallona: èxit i llibertat si perseveres amb prudència.
Pollastre: excessiu sentit de protecció.
Noia: personalitat intuïtiva i sensible.

Casa: por a assumir responsabilitats.
Monocicle: felicitat trobada amb esforç i sense ajuda
Ou trencat: por a no arribar a bon fi.
Bota: viatge imminent.
Poma: inmortalitat.
Serra: supera els propis límits!